Tobias Leenaert
Medeoprichter van ProVeg International en auteur van How to Create a Vegan World
“Toen ik het verschil niet meer zag”
“Ik hield altijd al van dieren. Toen ik een jaar of tien was, stelde ik me de vraag wat het verschil was tussen onze hond en de koe op de wei rechtover ons, die geslacht zou worden voor vlees. Ik besloot dat er geen onderscheid was dat dat moreel belangrijk was, en dat ik dus moest stoppen met dieren eten. Ik heb dat pas vele jaren later gedaan (omdat ik vlees zo lekker vond), maar eens ik om was, was ik helemaal om, en alle jaren die volgden heb ik gewijd aan veranderen van het voedselsysteem en het helpen van landbouwdieren.”
★★★★★
Marjolijn de Rooij
Oprichter en voorzitter van de Vakbond voor Dieren
“Zo simpel is het nog steeds”
“Al meer dan veertig jaar eet ik geen dieren — simpelweg omdat ik het zielig vond. Zo simpel is het nog steeds. In een tijd zonder vleesvervangers leerde ik koken met peulvruchten, groenten en kruiden. Ik heb vlees nooit gemist. Met de jaren groeide mijn kennis over dierenwelzijn, de zuivelindustrie en de eierproductie. Ik bewoog langzaam maar zeker naar volledig plantaardig, nu al vijftien jaar. Als ik door de supermarkt loop, weet ik oprecht: die dode dieren, die goedkope eieren en die pakken melk, die liggen er niet voor mij. Dat gevoel geeft me rust en voldoening, elke dag weer.”
★★★★★
Patrick Deckers
Oprichter en voorzitter van Caring Doctors, leefstijlarts en orthopedisch chirurg
“Leven in lijn met mijn waarden”
“De geboorte van onze zoon en mijn werk als scheepsarts bij campagnes van SeaShepherd tegen de illegale walvisjacht veranderden mijn blik. Ik at al weinig vlees en zuivel, maar door mijn groeiende inzicht in dierenwelzijn, gezondheid en de impact van ons dierlijk voedselsysteem op de aarde, voelde een plantaardige leefstijl als een logische stap. Het bleek verrassend makkelijk en smaakvol, en gaf me vooral rust: leven in lijn met mijn waarden, met meer compassie voor dier, mens en planeet.”
★★★★★
Jane Land
Oprichter van Veganuary
“Ik kon niet wegkijken”
“Toen ik zag hoe dieren worden behandeld op intensieve veehouderijen en in slachthuizen, wist ik dat ik iets wilde doen. In 2014 richtte ik Veganuary op, om mensen te inspireren en te ondersteunen bij het uitproberen van een plantaardige leefstijl tijdens de maand januari. Vandaag blijf ik betrokken bij de organisatie en help ik mee richting geven aan het werk van Veganuary en haar team. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets mis of dat ik iets zou willen veranderen. Dit is wie ik ben en dit is waar ik in geloof.”
★★★★★
Dirk-Jan Verdonk
Directeur van World Animal Protection Nederland en auteur van De ontplofte kip
“Als ik iets goeds heb gedaan”
“Als klein jongetje wilde ik al geen dieren eten omdat ik van dieren hield en hen niet wilde laten doodmaken. Maar ik was een knipperlicht vegetariër. Er waren fases dat ik toch vlees at omdat ik me gegeneerd voelde om ‘lastig’ te zijn of bang was dat mensen me soft of vreemd zouden vinden. Pas toen ik naar de middelbare school ging besloot ik dat dit afgelopen moest zijn en dat mijn gêne en het idee dat dierenliefde niet stoer zouden zijn dwaasheid waren. Geen zuivel kwam later en vond ik lastiger dan geen vlees, want ik hield van kaas en er waren toen nog geen goede zuivelalternatieven. Een tijdje at ik thuis plantaardig en was ik buiten de deur vegetariër. Inmiddels ben ik bijna een kwart eeuw veganist. Ik kan me niet anders meer voorstellen. Als ik iets goeds heb gedaan in mijn leven is het deze keuze.”
★★★★★
John Oberg
Dierenrechtenactivist met meer dan 300.000 volgers op sociale media via @johnoberg
“De grootste verandering in mijn leven”
“De grootste verandering in mijn leven was mijn beslissing om in 2009 te stoppen met het eten van dieren. Niet alleen voelde ik me lichamelijk beter, maar ik voelde ook een enorme last van mijn schouders vallen, omdat ik wist dat ik niet langer bijdroeg aan de wreedheid binnen de vee-industrie. Zodra je leert over de verschrikkingen die zich achter de gesloten deuren van fabrieksboerderijen en slachthuizen afspelen, ben je er 100% van overtuigd dat stoppen met het eten van dieren de juiste keuze is.”
★★★★★
Mark Westcombe
Oprichter en voorzitter van Animal Think Tank
“Omdat het kan”
“Een simpel gesprek veranderde mijn kijk op eten voorgoed. Toen ik iemand vroeg waarom hij vegan was, antwoordde hij alleen: “Omdat ik dat kan zijn.” Die woorden bleven hangen. Als het mogelijk is om zonder dierenleed te leven, waarom zou je er dan nog aan bijdragen? Ik groeide op op een boerderij en wist ergens altijd al dat het geweld achter dierlijke producten niet goed voelde, maar het leek normaal en noodzakelijk. Pas toen besefte ik dat ik ook een andere keuze kon maken. Sindsdien leef ik plantaardig, en dat geeft me rust. Niet omdat ik perfect wil zijn, maar omdat ik wil leven op een manier die beter past bij mijn waarden: meer compassie voor dieren, mensen en de wereld om ons heen.”
★★★★★
Matthew Halteman
Auteur van Hungry Beautiful Animals en hoogleraar filosofie aan Calvin University
“Schoonheid volgen naar dankbaarheid”
“Vegan worden voelt als het volgen van schoonheid naar dankbaarheid. Het is een reis waarin we streven naar rechtvaardigheid en vreugde voor alle levende wezens, en waarin we een zorgzame verbondenheid ontwikkelen met verschillende delen van onszelf, onze menselijke medemensen en onze dierlijke verwanten. Het cultiveren van dankbaarheid verweeft ons innerlijke en uiterlijke leven en nodigt ons uit om onze unieke rol te ontdekken in de transformatie van alles om ons heen.
Van binnenuit kiezen we hiervoor om onszelf te behoeden voor lichamelijke ontstekingen, cognitieve dissonantie, emotionele tegenstrijdigheid en morele hypocrisie. Naar buiten toe doen we het om enorme hoeveelheden land, water, graan, geneesmiddelen en risico’s op pandemieën te besparen, evenals om onrecht voor werknemers en dierenleed te verminderen. Zo komen enorme hoeveelheden energie vrij die kunnen bijdragen aan een rijker en overvloediger leven voor iedereen.”
★★★★★
Jessica Ava
CEO van Thrive Philanthropy en bestuurslid van Animal Alliance Asia
“Een keuze die zoveel meer raakt”
“Ik ben oorspronkelijk veganist geworden omdat ik geen dieren wilde schaden. Later ontdekte ik dat de problemen van de dierindustrie veel verder gaan dan alleen dieren. Ze hebben ook invloed op de volksgezondheid, inheemse gemeenschappen, het milieu, de rechten van werknemers en zelfs mijn eigen gezondheid. Door veganistisch te leven, steun ik al deze belangrijke onderwerpen. Uiteindelijk heb ik Thrive Philanthropy opgericht, een internationale organisatie die subsidies verstrekt en bewegingen ondersteunt. We helpen de plantaardige voedsel- en voedselrechtvaardigheidsbeweging te groeien in meer dan 100 landen, onder andere met financiële steun en ondersteuning van lokale initiatieven. Veganistisch worden is een van de belangrijkste keuzes in mijn leven geweest.”
★★★★★
Bruce Friedrich
Auteur van Meat en oprichter en voorzitter van The Good Food Institute
“Plantaardig kiezen voor mens en toekomst”
“Mijn overtuiging om plantaardig te eten begon niet bij dieren, maar bij mensen. Als tiener leerde ik over de hongersnood in Ethiopië en hoe onze keuzes invloed hebben op anderen. Later ontdekte ik dat vleesproductie enorme hoeveelheden voedsel en landbouwgrond vraagt, terwijl miljoenen mensen honger lijden. Dat inzicht veranderde mijn kijk op eten én op mijn werk. Ik zette me jarenlang in voor armoedebestrijding, onderwijs en beter dierenwelzijn, maar kwam uiteindelijk tot de overtuiging dat plantaardige alternatieven een van de krachtigste manieren zijn om positieve verandering te versnellen. Voor mij is plantaardig kiezen een keuze die goed is voor dieren, mensen én de toekomst van onze planeet.”
★★★★★